Skąd marketer ma mój numer telefonu?

Dla wielu z nas dzień bez telefonu to niewątpliwie dzień stracony. Te małe urządzenia od jakiegoś czasu stały się nieodłącznym towarzyszem człowieka, któremu służą nie tylko do rozmów, ale także do rozrywki czy dostępu do informacji. Jednak duże firmy za sprawą telemarketerów starają się wykorzystać nasze przywiązanie do smartfonów i mimo regulacji prawnych coraz odważniej i częściej nawiązują z nami, często niepożądany, kontakt. Powstaje jednak pytanie: skąd marketer ma mój numer telefonu? Sprawdzamy.

Prawo w obronie konsumenta

Zacznijmy od początku, a więc od regulacji prawnych, jakie obowiązują w naszym kraju. Od 2014 roku, kiedy w życie weszła nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, klient musi wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez różnego rodzaju spółki, firmy i przedsiębiorstwa. Mamy też prawo w dowolnej chwili wycofać taką zgodę – zawsze bezpłatnie, w nieskomplikowany proceduralnie sposób.

Założeniem tej poprawki było oczywiście umożliwienie konsumentom łatwiejszego zarządzania swoimi danymi, prywatnością i w efekcie ułatwienie skutecznej walki z nachalnymi telefonami telemarketerów. W praktyce często nieświadomie nie korzystamy z takiej możliwości i upoważniamy firmy do przetwarzania takich danych, na przykład przy pospisywaniu różnego rodzaju umów.

Kto ma mój numer telefonu

Zanim zaczniemy zastanawiać się skąd dzwoni do nas kolejny nieznany numer warto zrobić szybki rachunek sumienia. Jeśli w ostatnim czasie podpisywaliśmy jakąkolwiek umowę, na przykład z operatorem telefonii komórkowej (ale może to dotyczyć firmy praktycznie z każdej branży). Oprócz podpisu potwierdzającego dokonanie jakiejś transakcji na końcu dokumentu zazwyczaj oczekują na nas krótkie postanowienia, które najczęściej, bez dłuższej refleksji podpisujemy. Tymczasem właśnie w ten sposób wyrażamy zgodę na wykorzystanie naszych danych w celach marketingowych.

Inny popularny sposób, w jaki firmy pozyskują nasze numery telefonów to korzystanie z kanałów sieciowych. Na przykład jeśli świadomie zapisujemy się na newsletter sklepu, strony internetowej czy jakiejkolwiek innej platformy, warto przeczytać komu w rzeczywistości udostępniamy nasze dane. Czasami godząc się na otrzymywanie takich newsletterów wyrażamy zgodę również na kontakt marketingowy.

Jak sprawdzić nieznany numer

Jeśli stale nęka nas nieznany numer, na ekranie telefonu pojawiają się ciągle nowe tajemnicze połączenia, a my nie wiemy k­ogo to numer warto skorzystać z internetowych wyszukiwarek telefonów. Większość z nich jest całkowicie bezpłatna i opiera się na wspólnym działaniu społeczności internautów, którzy mogą nawzajem ostrzegać się przed podejrzanymi numerami.

Natomiast jeżeli interesuje nas to, w jaki sposób marketer pozyskał nasz numer można powołać się na art. 32 ustawy o ochronie danych osobowych, który nadaje nam prawo do uzyskania takiej informacji.

 

Zastanawiasz się, kto do Ciebie dzwonił? Sprawdź:  kto dzwonił  na portalu kogo-to-numer.pl